Woensdag, 14-6-2023 Pingvellir Park, Geysir en Gullfoss waterval

21 juni 2023 - Pingvellir, IJsland

Het plan is om het bovenste deel van de Golden Circle te rijden, dus door het Pingvellir Park, dan naar het Geysir gebied en als laatste naar de Gullfoss waterval en dan dezelfde weg terug. Dat is heel goed gelukt in een dag, vooral als je Vroegop heet. Ik was al om 07.30 op de P van het Pingvellir Park, stond slechts 1 andere auto. Stukje lopen en dan kom je bij een diepe kloof, ook weer als gevolg van het uit elkaar schuiven van de 2 tektonische aardplaten. Hier kun je een stuk door de kloof lopen en kom je onderweg watervalletjes tegen. Voor Nederlandse begrippen zijn het grote watervallen, maar voor IJslandse begrippen zijn het kleintjes, maar alles is even mooi en indrukwekkend. Het is hier heerlijk rustig, kwam slechts 2x een koppel tegen die hier ook van de rust genoten. Op de terugweg naar de parkeerplaats komt er opeens een hele meute toeristen aan, wel 50 tegelijk en een stukje verderop weer zo'n grote groep. Op de P blijken er bussen te zijn aangekomen met veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel toeristen en ook staan er al ontzettend veel gewone auto's.

Doorrijden naar het geysergebied. Indrukwekkend is de zogenaamde Stokkur, een geyser die bijna om de 2 minuten spuit. De belangrijkste geyser hier is Geysir (daar komt dus de naam geyser vandaan) maar deze Geysir is in slaapstand. Natuurlijk stinkt het hier vreselijk naar rottende eieren, maar dat moet je ervoor over hebben. Het gebied om de geysers heen is prachtig van kleur, bruin-oranje achtig en grijs-wit met bruin erin, prachtig. Ontzettend veel toeristen hier, het is dan ook al bijna middag. Als ik even op een bankje mijn geocache aantekening bijhoud wordt ik op mijn schouder getikt, het is de Zwitserse vader met zijn dochter die op mijn event was gekomen. Nog even samen wat opgelopen en elkaar wat info over de hier aanwezige EC's doorgegeven.

Ik rijd door naar de waterval Gullfoss, mijn eerste echt grote waterval. Je kunt hier beneden langs lopen maar ook na een lange weg omhoog boven de waterval uitkomen en dan ziet het heel anders uit. Maar prachtig is en blijft het. Een gigantisch lawaai en je wordt er echt goed nat als je vlakbij bent. Het is vandaag wel droog, maar erg bewolkt, dus geen zon en geen zon betekent geen regenboog. Misschien zie ik die later op mijn reis nog denk ik dan.

Ik rijd dezelfde weg terug naar mijn hostel en ben blij te weten dat ik vanaf morgen echt de natuur in ga en de stad Reykjavik voor gezien kan houden.